Підготовка персоналу БАС


З серпня 2014 р. у науково-виробничому центрі безпілотної авіації «Віраж» Національного авіаційного університету розпочата підготовка зовнішніх пілотів (ЗП). Метою програми курсів підготовки ЗП є надання слухачам загальних теоретичних знань щодо конструкції, функціонування, експлуатації безпілотних авіаційних систем (БАС) та практичних навичок, необхідних для пілотування безпілотних повітряних суден (БПС) з активним використанням автопілоту.

Підготовка включає три етапи:

  • теоретична;
  • тренажерна;
  • практична.

Програма теоретичної підготовки розроблена на засадах таких нормативних документів:

  • Повітряний кодекс України, 2011
  • JAR-FCL 1: Видача свідоцтв льотному екіпажу (літак)
  • CAP 722. Unmanned Aircraft System Operations in UK Airspace
  • CAP 658. Model Aircraft: A Guide to Safe Flying
  • Беспилотные авиационные системы (БАС), Циркуляр 328 // Док. ИКАО AN 190, 2011
  • Руководство по обучению в области человеческого фактора: ИКАО – Док. 9683 – АN/950, 1998.

Програма гармонізована з програмою підготовки пілотів пілотованої авіації, яка схвалена Державіаслужбою, з урахуванням особливостей пілотування БПС і узгоджена з програмами вітчизняних і закордонних організацій, що займаються підготовкою ЗП. Вона включає вивчення таких дисциплін:

  • Авіаційне законодавство
  • Принципи польоту
  • Льотні характеристики та планування польотів
  • Конструкція, функціонування та експлуатація БПС
  • Конструкція, функціонування та експлуатація приладів та обладнання БАС
  • Оперативне технічне обслуговування БПС
  • Метеорологія
  • Зв'язок
  • Навігація
  • Можливості та обмеження людини
  • Загальна безпека польотів

Отримані знання з теоретичних дисциплін оцінюються за результатами проміжних тестів.

Иллюстрация
Рис. 1. Універсальний тренажер БАС

Тренажерна підготовка здійснюється на універсальному тренажері БАС (рис. 1) у лабораторії «Безпілотні авіаційні системи». Тренажер призначений для відпрацювання практичних навичок керування БПС, планування польотних завдань, проходження маршруту. Він дозволяє:

  1. Зменшити матеріальні втрати пов’язані з помилковими діями на початковому етапі навчання ЗП.
  2. Планувати й відпрацювати усі режими польоту (рух на злітно-посадковій смузі, зліт, набір висоти, горизонтальний політ, зниження і посадка), маневри та маршрути польотів для спланованих завдань з урахуванням імітації місцевості та погодних умов.
  3. На засадах моделювання зображення земної поверхні навчати операторів цільового навантаження (телевізійні системи відеоспостереження) методиці виявлення, розпізнавання та супроводу наземних об’єктів.
  4. Відпрацювати узгодженість дій, зв’язку екіпажу БПС під час виконання польотного завдання.
  5. Вибирати конкретні типи БПС для виконання польотних завдань, що забезпечує найефективніше використання ресурсів.

Завдяки цьому тренажер є незамінним для первинного навчання ЗП без попереднього досвіду керування БПС.

Практична підготовка здійснюється на аеродромі «Бородянка» і складається з чотирьох основних видів:

  • наземна;
  • попередня;
  • передполітна – польоти;
  • аналіз польотів.

Практична підготовки ЗП включає:

  • Наземну підготовку до виконання польотів, включно з тренажерною
  • Передполітну підготовку БПС, запуск двигунів
  • Зліт і посадку БПС
  • Пілотування БПС на маршруті
  • Роботу з цільовим навантаженням
  • Післяпольотний огляд БПС
  • Контрольні та самостійні польоти
  • Залікові польоти

Практичні навички пілотування прищеплюються на різних типах БПС (полікоптер НАУ ПК-08, мобільний безпілотний комплекс М-10 «ОКО 2», багатоцільовий безпілотний комплекс М-6-3 «ЖАЙВІР», навчально-тренувальне БПС М-22 Д «АЕРОТЕСТЕР», двомоторне експериментальне безпілотне повітряне судно М-7Д «НЕБЕСНИЙ ПАТРУЛЬ», двомоторне БПС М-7В5 «НЕБЕСНИЙ ПАТРУЛЬ»).

Після закінчення курсів підготовки слухачі повинні володіти знаннями, вміннями та навичками пілотування БПС:

  • Здійснювати зліт і посадку БПС з урахуванням експлуатаційних чинників (умов базування, стану атмосфери, енергоозброєності БПС тощо).
  • Здійснювати пілотування БПС на маршруті згідно встановленого завдання у напівавтоматичному і автоматичному режимах.
  • Працювати з цільовим навантаженням.
  • Працювати з автопілотом.
  • Адекватно реагувати на штатні й нештатні ситуації, що виникають під час зльоту, польоту за маршрутом та посадці.
  • Здійснювати передполітний і післяполітний огляд БПС та його систем для оцінки стану та придатності до експлуатації.