Підготовка персоналу БАС
З серпня 2014 р. у науково-виробничому центрі безпілотної авіації «Віраж» Національного авіаційного університету розпочата підготовка зовнішніх пілотів (ЗП). Метою програми курсів підготовки ЗП є надання слухачам загальних теоретичних знань щодо конструкції, функціонування, експлуатації безпілотних авіаційних систем (БАС) та практичних навичок, необхідних для пілотування безпілотних повітряних суден (БПС) з активним використанням автопілоту.
Підготовка включає три етапи:
- теоретична;
- тренажерна;
- практична.
Програма теоретичної підготовки розроблена на засадах таких нормативних документів:
- Повітряний кодекс України, 2011
- JAR-FCL 1: Видача свідоцтв льотному екіпажу (літак)
- CAP 722. Unmanned Aircraft System Operations in UK Airspace
- CAP 658. Model Aircraft: A Guide to Safe Flying
- Беспилотные авиационные системы (БАС), Циркуляр 328 // Док. ИКАО AN 190, 2011
- Руководство по обучению в области человеческого фактора: ИКАО – Док. 9683 – АN/950, 1998.
Програма гармонізована з програмою підготовки пілотів пілотованої авіації, яка схвалена Державіаслужбою, з урахуванням особливостей пілотування БПС і узгоджена з програмами вітчизняних і закордонних організацій, що займаються підготовкою ЗП. Вона включає вивчення таких дисциплін:
- Авіаційне законодавство
- Принципи польоту
- Льотні характеристики та планування польотів
- Конструкція, функціонування та експлуатація БПС
- Конструкція, функціонування та експлуатація приладів та обладнання БАС
- Оперативне технічне обслуговування БПС
- Метеорологія
- Зв'язок
- Навігація
- Можливості та обмеження людини
- Загальна безпека польотів
Отримані знання з теоретичних дисциплін оцінюються за результатами проміжних тестів.
Тренажерна підготовка здійснюється на універсальному тренажері БАС (рис. 1) у лабораторії «Безпілотні авіаційні системи». Тренажер призначений для відпрацювання практичних навичок керування БПС, планування польотних завдань, проходження маршруту. Він дозволяє:
- Зменшити матеріальні втрати пов’язані з помилковими діями на початковому етапі навчання ЗП.
- Планувати й відпрацювати усі режими польоту (рух на злітно-посадковій смузі, зліт, набір висоти, горизонтальний політ, зниження і посадка), маневри та маршрути польотів для спланованих завдань з урахуванням імітації місцевості та погодних умов.
- На засадах моделювання зображення земної поверхні навчати операторів цільового навантаження (телевізійні системи відеоспостереження) методиці виявлення, розпізнавання та супроводу наземних об’єктів.
- Відпрацювати узгодженість дій, зв’язку екіпажу БПС під час виконання польотного завдання.
- Вибирати конкретні типи БПС для виконання польотних завдань, що забезпечує найефективніше використання ресурсів.
Завдяки цьому тренажер є незамінним для первинного навчання ЗП без попереднього досвіду керування БПС.
Практична підготовка здійснюється на аеродромі «Бородянка» і складається з чотирьох основних видів:
- наземна;
- попередня;
- передполітна – польоти;
- аналіз польотів.
Практична підготовки ЗП включає:
- Наземну підготовку до виконання польотів, включно з тренажерною
- Передполітну підготовку БПС, запуск двигунів
- Зліт і посадку БПС
- Пілотування БПС на маршруті
- Роботу з цільовим навантаженням
- Післяпольотний огляд БПС
- Контрольні та самостійні польоти
- Залікові польоти
Практичні навички пілотування прищеплюються на різних типах БПС (полікоптер НАУ ПК-08, мобільний безпілотний комплекс М-10 «ОКО 2», багатоцільовий безпілотний комплекс М-6-3 «ЖАЙВІР», навчально-тренувальне БПС М-22 Д «АЕРОТЕСТЕР», двомоторне експериментальне безпілотне повітряне судно М-7Д «НЕБЕСНИЙ ПАТРУЛЬ», двомоторне БПС М-7В5 «НЕБЕСНИЙ ПАТРУЛЬ»).
Після закінчення курсів підготовки слухачі повинні володіти знаннями, вміннями та навичками пілотування БПС:
- Здійснювати зліт і посадку БПС з урахуванням експлуатаційних чинників (умов базування, стану атмосфери, енергоозброєності БПС тощо).
- Здійснювати пілотування БПС на маршруті згідно встановленого завдання у напівавтоматичному і автоматичному режимах.
- Працювати з цільовим навантаженням.
- Працювати з автопілотом.
- Адекватно реагувати на штатні й нештатні ситуації, що виникають під час зльоту, польоту за маршрутом та посадці.
- Здійснювати передполітний і післяполітний огляд БПС та його систем для оцінки стану та придатності до експлуатації.